مدیریت دولتی
سید محمدرضا سیدی؛ حسن داناییفرد؛ اسداله گنجعلی
چکیده
شرط بنیادینِ موفقیت و پایداری نظامهای اجتماعی در مسیر پیشرفت، رعایت اصل شایستهسالاری است که در سطح مدیران عالی، اهمیت بیشتری دارد. اگر به اهمیت علم و فناوری بنگریم -که اساسیترین مبنای پیشرفت کشورها است- اهمیت شایستهسالاری در رهبران و نهادهای متولی آن، بیشتر مشخص میشود. لذا این پژوهش، طراحی الگوی شایستگیهای وزیر علوم، تحقیقات ...
بیشتر
شرط بنیادینِ موفقیت و پایداری نظامهای اجتماعی در مسیر پیشرفت، رعایت اصل شایستهسالاری است که در سطح مدیران عالی، اهمیت بیشتری دارد. اگر به اهمیت علم و فناوری بنگریم -که اساسیترین مبنای پیشرفت کشورها است- اهمیت شایستهسالاری در رهبران و نهادهای متولی آن، بیشتر مشخص میشود. لذا این پژوهش، طراحی الگوی شایستگیهای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران را هدف خود قرار داد. نظر به ماهیت اکتشافی پژوهش، برای وصول به هدف یادشده از روش تحلیل مضمونی استفاده شد. تحلیل مضمونی، روش تشخیص و تحلیل الگوها در دادههای کیفی است که با آن، دادههای کیفی، تقسیم، طبقهبندی، تلخیص و بازسازی میشود. براساس این روش، پس از مصاحبه با 42 نفر از صاحبنظران، 794 مضمون اولیه به دست آمد که پس از تجزیهوتحلیل به 4 مضمون فراگیر، 11 مضمون سازماندهنده و 44 مضمون پایه تبدیل شد. مضمونهای فراگیر و سازماندهنده پژوهش عبارت است از: الف- شایستگیهای فردی شامل ویژگیهای شخصی، ب- شایستگیهای نگرشی شامل شایستگیهای ارزشی و نگرشی-رفتاری، ج- شایستگیهای دانشی شامل شناخت حوزه کاری، دانش مدیریت، تجربه، دانش سیاسی و آشنایی با علوم انسانی-اسلامی و د- شایستگیهای مهارتی شامل مهارتهای مدیریت، هدایت و رهبری و تعاملی. سپس یافتهها با روش دلفی اعتبارسنجی شد. از این الگو نهتنها میتوان برای شناخت، انتخاب و انتصاب وزیران علوم، تحقیقات و فناوری بهره برد بلکه ابزاری است کهویژگیهای مورد انتظار از ایشان را نشان میدهد. این الگو، همچنین میتواند راهنمایی برای پرورش وزیران آینده باشد.
سید محمدرضا سیدی؛ حسن داناییفرد؛ اسدالله گنجعلی؛ احمدعلی خائف الهی
چکیده
نقش، رفتاری است که با توجه به موقعیت و پایگاه اجتماعی، از افراد انتظار میرود. اهمیت نقشهای وزرا بر کسی پوشیده نیست. وزرا -در قله سیاست و مدیریت- مدیران سازمانهای بزرگی به نام وزارتخانهها هستند که کوچکترین تصمیمات آنها میتواند آثار بزرگی داشته باشد؛ لذا فقدان الگوی نقشها برای آنها، نهتنها آنها را از عملکرد بهینه، ...
بیشتر
نقش، رفتاری است که با توجه به موقعیت و پایگاه اجتماعی، از افراد انتظار میرود. اهمیت نقشهای وزرا بر کسی پوشیده نیست. وزرا -در قله سیاست و مدیریت- مدیران سازمانهای بزرگی به نام وزارتخانهها هستند که کوچکترین تصمیمات آنها میتواند آثار بزرگی داشته باشد؛ لذا فقدان الگوی نقشها برای آنها، نهتنها آنها را از عملکرد بهینه، دور و آنها را با ابهامات و کشمکشهای زیادی مواجه میکند بلکه پیشرفت سازمانها را نیز کُند میکند؛ بنابراین، نظر به خلأ نظری موجود، این پژوهش بر طراحی الگوی نقشهای وزرا تمرکز کرد. سپس، ازآنجاکه بررسی و جمعبندی یافتههای مطالعات گذشته، گام مهمی در ترسیم تصویر جامعی از آنها است فراترکیب آنها را مدنظر قرار داد؛ پس در گام اول، با جستوجوی فراگیر منابع، 131 منبع به دست آمد که در پالایشی سهمرحلهای به 50 منبع مرتبط، کاسته شد؛ که پس از پالایش، تحلیل و جمعبندی شناسههای آنها به 27 مفهوم و 7 مقوله بدین شرح منتج شد: نقش روابط عمومی، نقش خطمشیای، نقش سیاسی، نقش اجرایی، نقش پارلمانی، نقش حزبی و نمایندگی مجلس و نقش بینالمللی. سپس یافتهها با روش دلفی اعتبارسنجی شد که درنهایت نقش حزبی و نمایندگی مجلس و دو مفهوم ذیل آن حذف شدند. این اعتبارسنجی نشان میدهد که نقش یادشده و مفاهیم آن، در ایران معتبر نیست.